ad muzyczne
korzenie Piotrowic Śląskich Petrowitz UNICZOWY Leżą one na wododziale
między dorzeczami największych polskich rzek: Odry, do której dorzecza należy
Ślepiotka, oraz Wisły, do której dorzecza spływają wody Mlecznej. dokument
wystawiony przez księcia Janusza Raciborskiego, jako Piotra Ostrzeżonego. W
dokumencie sprzedaży dóbr pszczyńskich wystawionym przez Kazimierza II
cieszyńskiego w języku czeskim we Frysztacie w dniu 21 lutego 1517 roku wieś
została wymieniona jako Petrowicze Vnicziowy[7]. Właścicielami wsi Piotrowice,
po usamodzielnieniu się Podlesia i Zarzecza, był ród Promnitzów, a następnie
kolejni właściciele ziemi pszczyńskiej… W 1910 roku podczas
pruskiego spisu powszechnego odnotowano w Piotrowicach 3 659 osób mówiących
tylko w języku polskim /GWARZE ŚLĄSKIEJ, 304 mówiących po niemiecku i 3 mówiące
obydwu językach.- Już od 1912 roku
działało tu Towarzystwo Śpiewu Jutrzenka,
a od 1920 Związek Towarzystw Polek, Towarzystwo Gimnastyczne Sokół i.
Centrum kulturalnym stał się wówczas PARK NA ZADOLU, Z AMFITEATREM. Z kolei
część ludności niemieckiej, zwłaszcza nauczycieli i urzędników, działała w
Ostmarkenverein, organizacji której programowym celem było propagowanie kultury
niemieckiej. Niemcy stanowili zdecydowaną mniejszość, według spisu z 1931 na 8
137 mieszkańców narodowość niemiecką zadeklarowało 127 osób
https://www.piotrowice.katowice.pl/prawie-100-lat-choru-hejnal
FENOMEN KÓŁ ŚPIEWACZYCH I ORKIESTR DĘTYCH :
Śląsk był zawsze rozśpiewany, wszystkie
rodzinne uroczystości wiązały się każdorazowo ze wspólnym muzykowaniem CHÓR
HEJNAŁ stale obecny - z udziałem jej rodziny –ojca Alojza i braci- Romana i Rufina :
budowana od 1910 roku tradycja śląska
nie jest zjawiskiem oderwanym. Radość śpiewania, przyjemność przebywania w
gronie bliskich sobie osób – wszystkie najlepsze cechy amatorstwa posługującego
się „językiem miłości i zapału” – są właściwością wspólną wszystkim miłośnikom
śpiewu chóralnego, niezależną od języka i przynależności państwowej. powołany do istnienia 18 kwietnia 1910 roku Związek Śląskich Kół Śpiewackich (obecnie: Śląski Związek Chórów i Orkiestr) stał
się czynnikiem kulturowego i społecznego awansu polskich Ślązaków, którzy u
progu XX wieku, będąc obywatelami państwa pruskiego, coraz śmielej i
skuteczniej upominać się zaczęli o swoje mocno ograniczone prawa.
Wzór: Wcześnie ujawniona w angielskim
SPOŁECZEŃSTWIE POWSZECHNOŚĆ UPRAWIANIA MUZYKI, ZWŁASZCZA WOKALNEJ, ZWIĄZANA
BYŁA ZE SZCZEGÓLNYM ZAMIŁOWANIEM DO ŚPIEWU ZBIOROWEGO. Tę godną podziwu i
naśladowania pasję pielęgnowały przede wszystkim męskie stowarzyszenia
śpiewacze, Francuscy miłośnicy chóralnego śpiewu w 1837 roku utworzyli ruch,
któremu nadali nazwę Orpheon. Był to
od początku ruch masowy. Czesi i Słowacy
swój pierwszy związek chórów utworzyli w 1868 roku. Doszło do tego z inspiracji
działającego w Pradze zespołu śpiewaczego o nazwie „Hlahol”. Chóry męskie
upowszechnione w Niemczech Liedertafel
Gesangverein
PARK
ZADOLE Nad Ślepiotką w latach 1906-1914 było to miejsce spotkań polskich chórów i zespołów
ROZMOWA z Jerzym Szymańskim i Zygmuntem Słomianym – członkami MĘSKIEGO CHÓRU
„HEJNAŁ” z Piotrowic, najstarszego istniejącego katowickiego chóru rozmawia
Teodor Mruwa. – Określacie państwo
początek chóru datą 12 maja 1912 roku.
To zbliżający się koniec starego porządku w Europie, na Górnym Śląsku i w
Piotrowicach; szło na I wojnę światową!
–Niemcy je zlikwidowali; naszą bibliotekę, naszą kronikę… Bardzo trudno
było to wszystko odtworzyć – ludzie zginęli, rozpierzchli się… Sekretarz chóru,
Augustyn Gierlotka, zginął… – następna
data, zapisana w folderach chóru, to 20
stycznia 1935 roku. Pośrodku była wojna i trzy powstania śląskie. – Na początku był chór mieszany „JUTRZENKA”. założycielskie u Piotra
Gierlotki, a zebranie– w piwiarni u Fulbiera (obecnie dom Wiktora Kałuży),
spotkania w u Widucha,. u Krawczyka. Inicjatywa założenia „Jutrzenki” wyszła od
członków Zjednoczenia Zawodowego Polskiego. Pierwszy zarząd stanowili – Ludwik
Widuch jako prezes, Henryk Pieczka jako sekretarz i Paweł Loskot – skarbnik. –
Zatem chór od początku był jednym z przejawów polskiej świadomości
narodowej? ZS: – Zachował się REPERTUAR
III ZJAZDU ŚLĄSKICH CHÓRÓW na ZADOLU – to było 1 września 1912 roku. Odnotowano: Piotrowice – Tow. „Jutrzenka”. Gdybym
ja była słoneczkiem na niebie…..Do 1918 roku nikt nie miał prawa
należeć do polskiego chóru. To było państwo pruskie. Ci, co nie przestrzegali
zakazu, byli sądzeni w sądzie w Mikołowie. za złamanie prawa kar; zapiski z
tamtego czasu wymieniają kwoty 3 marki, 6 marek, 9 marek, albo zamiennie areszt
– 1, 2 lub 3 dni… A mimo to w chórze byli i dorośli, i nastolatki. oczywista
potrzeba; przeciwdziałanie germanizacji.
Chóry wtedy były przykładem, że można było, mimo zakazów i szykan, działać w
zabronionym terenie. „Jutrzenka” prowadziła bibliotekę polskich książek i
teatr! – Feliks Lubina, w czasie powstań
w istniejącej w Brynowie do dziś restauracji „Singer”, śpiewał w chórze i
prowadził teatr polski. Występowali u Rzychonia, w Piotrowicach, w Kostuchnie,
w Mikołowie, na Załęskiej Hałdzie… Nie ma już, niestety, dokumentacji. Spalono
ją jako niepotrzebne śmieci…! Czy może wasz chór zapisał brynowskie chóry w
annałach?.. .. Po wojnie, w sierpniu 1949 roku, chór wznowił działalność, ale
jako zespół męski! …, koniec „Jutrzenki” nastąpił w 1935 roku. chór męski – od 20 stycznia 1935 roku. A 25 grudnia nazwa na „Hejnał”. – Nie
jesteśmy znikąd. Wy, panowie, jesteście z dziada pradziada z Piotrowic. Wśród
70-, 80- czy 90-latków to jest mocna kotwica. Prawie każda rodzina miała
chórzystę. zdjęcia; ważny wyznacznik przynależności i nobilitacji społecznej.
To było coś! I to była KOTWICA NARODOWA.
To nie była jakaś demonstracja – po prostu wszyscy tu mówili po polsku. To była
nasza mowa. Tutaj, u nas. Rzecz jasna, byli ci, co czuli się Niemcami. ….
Wznowienie działalności chóru nastąpiło 17
sierpnia 1945 .. należeliśmy tylko
do Polskiego Związku Chórów i Orkiestr.”…. https://www.piotrowice.katowice.pl/prawie-100-lat-choru-hejnal
https://instytutkorfantego.pl/wp-content/uploads/2019/02/Chory-i-orkiestry-%E2%80%93-Andrzej-Wojcik.pdf
http://sbc.org.pl/Content/271621/iii4204-1989-04.pdf
……………
ORKIESTRA
DĘTA GÓRNICZA – Wujek w przepięknych
mundurach – to święto. orkiestra dęta
ma długi rodowód. w kulturach starożytnych – obok instrumentów strunowych,
takich jak różnej wielkości harfy, kitary, liry – grano także na tubach o
różnych kształtach i strojach, fletach prostych i poprzecznych …. W
XIX w. zarysował się podział na
orkiestry wojsk piechoty, grupujące instrumenty dęte drewniane, blaszane i
perkusyjne – tzw. „harmonie” oraz „fanfary” w kawalerii (z udziałem dętych
blaszanych i perkusyjnych). u katowicka rozgłośnia Polskiego Radia
emitowała audycje o Śląskich zespołach dętych. Animator , redaktor Stanisław
Jarecki. badania: file:///C:/Users/baho/Downloads/V%20-%2004%20(2).pdf L.
Markiewicz, Powstanie i działalność orkiestr dętych na Śląsku, ich wpływ na
rozwój kultury muzycznej wśród ludności Śląska 2005
.pod koniec
jej życia – ulicę obok domu powstał
kultowy zespól DŻEM wtedy niszowy
1973 W Piotrowicach został założony Dżem – polski zespół muzyczny grający
muzykę z pogranicza rocka i bluesa, który w
1973 roku założyli bracia Adam i Beno Otrębowie –gitary oraz Paweł Berger śpiew –bunt” panował nasz słynny etos pracy. Nasze
rodziny patrzyły na nas z pewnym zdumieniem: “Co to mo być za muzykowanie?
Przeca to żodno robota? Powinni wzionć sie za normalno robota! Gitarami dziur w
dachu nie załatocie.” Jest coś takiego jak śląski charakter, który
wiąże się z takimi cechami jak pewna pracowitość, twardość, niechęć do
kombinowania, pokora, która pozwala godzić się z porażkami i wyciągać z nich
wnioski. Myślę, że dzięki tym cechom “Dżem” zdołał przetrwać i już tak długo
gra dla swoich fanów
– perkusista Aleksandrem Wojtasiakiem w domu kultury „Górnik” w Tychach. W
grudniu 1973 roku do zespołu dołączył wokalista Ryszard Riedel zastępując w tej roli Bergera. grali pod
nieoficjalną nazwą Jam i grał covery
Cream, Santana, John Mayall, The Rolling
Stones, Spencer Davis Group czy Free. Obecna nazwa napisana tak omyłkowo przez organizatora
koncertu 1974. Zaliczany
do najważniejszych zespołów w historii polskiej muzyki rockowo-bluesowej. w 1978 roku – gitarzysta Jerzy Styczyński. W
latach 1973-1979 i aż do 1980 roku miała status amatorski. 1985 roku - debiutancki
album studyjny – Cegła, który
uznawany jest za jeden z najważniejszych albumów zespołu oraz historii
polskiego rocka. 1986 koncertowy album Absolutely Live nagrany podczas koncertu
w teatrze STU w Krakowie. Dżem -
OKOLICZNE KLUBY MUZYCZNE – ulica obok od domu rodzinnego Uszoków:
KLUB BLUS Katowice, ul. Sobocińskiego 13 Lata działalności- od końca lat 80, do ok.
2007 roku. Jeśli Leśniczówka jest mekką
śląskiego bluesa, tak Blus był jego domem. Klub założony pod koniec lat 80 w
malutkim domku na małej uliczce pomiędzy ul. Kościuszki i Jankego w
Piotrowicach. Prowadzony przez znanego gawędziarza, podróżnika i marynarza-
Henryka Bialika i jego brata Bernarda, był przystanią dla wielu śląskich
muzyków. Klub był malutki z dwoma charakterystycznymi elementami wystroju-
czarnym pianinem na którym grywał nawet Czesław
Niemen oraz kominkiem, który w zimne wieczory ogrzewał gości klubu. Miejsce
było tak małe, że gitarzyści w trakcie koncertu, by przepuścić publiczność do
toalety, musieli podnosić gryf swoich gitar do góry. Spotkać tam można było
całą śmietankę śląskiego bluesa, było to jedno z ulubionych miejsc m.in. Pawła Bergera, czy Bena i Adama Otrębów
(Adam poznał tam nawet swoją żonę). Często występowali tam bracia Skrzekowie, grupa Cree, czy Krzysztof Głuch. Henryk Bialik - Recital Przed Wami kolejne
muzyczne spotkanie - Recital Henryka Bialika "Stary blusiorz z Piotrowic". 🥰 #TeatrwIzbieNaWizji
https://pl.wikipedia.org/wiki/D%C5%BCem_(zesp%C3%B3%C5%82_muzyczny)
STRASZNY DWÓR Katowice Piotrowice/ligota , ul.
Studencka 19 Lata działania- II połowa
lat 70- 2013 mieszczący się w Domu
Studenta nr 3 Uniwersytetu Śląskiego. Tam wielokrotnie grał zespół Dżem,
zwłaszcza w swojej początkowej formie. Pewnie z uwagi na fakt, że bracia
Otrębowia- Adam i Beno- mieszkali niedaleko na osiedlu Młodych.
NA TORACH Katowice Piotrowice , ul.
Asnyka 32 Lata działania- od druga
połowa lat 70 do 2010 roku Pierwotnie
był to ośrodek kultury pobliskich zakładów kolejowych. Później funkcjonował pod
nazwą Kompresor. Duża scena, dobry
sprzęt oraz bliskość miejsca zamieszkania przyciągnęła pod KONIEC LAT 70 ZESPÓŁ
DŻEM, GDZIE PRZEZ PEWIEN CZAS MIELI SWOJĄ SALĘ PRÓB. Później przenieśli się
Kwadraty Katowice ligota, ul. Franciszkańska 10
Lata działania- od połowy lat 70 do 2014 roku. Klub studencki ówczesnej Akademii
Ekonomicznej w Katowicach (obecnie Uniwersytet Ekonomiczny). BYŁ PRAWDZIWĄ KUŹNIĄ
TALENTÓW- JEDNOCZEŚNIE PRÓBY MIELI TAM M.IN. DŻEM, KAT, KWADRAT CZY KRZAK.
SZLAK
ŚLĄSKIEGO BLUESA https://szlak-bluesa.pl/kluby/
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz